BAKO National Parc - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu BAKO National Parc - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu

BAKO National Parc

Door: Dillek

Blijf op de hoogte en volg Dirk

27 Mei 2014 | Maleisië, Kuching

Maandag 26 mei.

Wekker gezet op kwart voor zeven.
Nadat we gisteravond begonnen met electriciteits problemen waardoor de stroom een paar keer uit viel en uiteindelijk aan bleef zonder airco werkte ook de airco weer toen we wakker werden.
Ruim op tijd zaten we te wachten bij de bushalte op de rode bus te wachten die ons naar BAKO National Parc zou brengen. Een aantal passanten vroegen ons al of we naar BAKO gingen en na ons bevestigende antwoord werd ons verzekerd dat we goed zaten, dat geeft de burger moed...
Terwijl ik dit schrijf komt de tropische regen met bakken uit de Sarawak hemel, is het tegen de 30 graden en kijken we uit over de South China Sea, niet gek....
Even na achten kwam daar idd een rode bus aan hobbelen met een rood bordje BAKO in het voorraam, instappen.
3 kwartier later zaten we aan een bakkie te wachten tot een bootje ons naar het park zou brengen, de enige manier om er te komen.
Goed teken dacht ik, beter dan bij de Oerang Oetangs.
We werden op het strand afgezet, het was laag water, dus nog even wandelen en we waren belandt bij de HQ van BAKO National Parc, puh!
Doel van de reis was uiteraard zoveel mogelijk voor ons vreemde wezens te ontmoeten, de eerste kwamen ons bijna tegemoet; de Macaues oftewel de cheeky monkeys. En cheeky waren ze! Tot een paar keer toe hoorden we een hoop kabaal komen van het terras en ja hoor, vloog een aap tussen de menigte door en greep wat ie maar kon om zijn honger mee te stillen.
Aan de wandel: route nummer 3 naar Telak Paku, (Telak betekent baai), wel 800 meter waar een uur voor staat, nou zeg, we zullen ze wel even laten zien dat dat sneller kan!
Al snel komen we een gezin tegen uit NZ, vader verteld ons dat het de moeite waard is, maar niet eenvoudig.... watje!
100 meter verder stond het zweet ons in de bilnaad en kwam het besef dat het idd wel eens een uur kon gaan duren die 800 meter....
Onderweg wel wat gerommel in de bomen, maar nog steeds geen proboscis monkeys te zien.(geen idee hoe dit zich vertaald, maar Gabrielle noemde ze de piemelneusapen en dat dekt toch aardig de lading...:-)
Wandeling no.3 eindigt aan een baai waar allemaal heel kleine krabbetjes hun toevlucht in het zand zochten als je eraan kwam en kleine visjes met voorpootjes zo half tussen vis en amfibie in, erg grappig.
Later terug bij de HQ worden we beloond en kijken we een piemelneusaap recht in de ogen terwijl hij (of zij) rustig zich te goed doet aan wat bladeren boven in een boom.
Ook scharrelen hier wat baardaap varkens (kan geen andere naam bedenken) rond die op hun gemakkie het gazon op lengte houden.
De middag een beetje geluierd, veuls te warm om maar iets te ondernemen.
Rond vijven route no.6 een stuk gedaan tot een open gedeelte waar een engelsman eerder op de dag oog in oog kwam met de piemelneus apen.
Onderweg veel gedonder in de bomen gehoord, af en toe een oranje glimp, maar verder kwamen we niet.
Weer bij HQ (lijkt MASH wel) aangekomen stikt het weer van de piemelapen in de bomen, helemaal leuk.
's Avonds om 8 uur (stikdonker hier) deelgenomen aan een wandeling door de jungle. Veel oerwoudgeluiden gehoord, slapende vogels gezien, enge spinnen, een schorpioen, wandelende takken, lichtgevende bomen, gifkikkers, schildpadden, katvissen (met snorharen) en heel hoog boven ons in een boom zaten 2 ogen ons aan te staren, zou een vliegende kat geweest kunnen zijn (lemur?).
Vandaag in de stortregen terug met bootje en bus. Nu terug in lodge121, vlucht geboekt naar KL en hotel geboekt. Nu nog happie eten en biertje drinken....rotleven, bah!

• 27 Mei 2014 - 20:33

Han:

Wat een heerlijke reis zeg. Misschien wel wat te warm en zie je niet alles wat je hoopt te zien, maar zo te lezen komen jullie heel veel tegen, qua natuur, beesten en dergelijke. Het verhaal over de oetangs was al mooi, maar deze dag zulllen jullie ook wel in je herinnering opslaan. Doet mij ook wel denken aan Tanzania, maar zal toch weer een hele andere sfeer zijn.
    Het is genieten van jullie plezier en avonturen.
    Groet en knuffels terug van Pum (die verstopt zich nooit...)
    Han

• 28 Mei 2014 - 11:28

Eelke:

Hai genieters,
    Goed om te lezen dat jullie een fantastische reis hebben.
    Ik hoop dat elke dag aan jullie verwachtingen voldoet.
    Het afzien door de warmte en de regen maakt alles nog meer bijzonder.
    En zoals jullie weten...apen heb je overal...alleen een ander soort.
    De laatste twee dagen in het prachtige Friesland..79 mm water uit de lucht komen vallen bij 12 gr,dus heel verstandig om daar nog even te blijven.