Edinburgh dag 2 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu Edinburgh dag 2 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu

Edinburgh dag 2

Blijf op de hoogte en volg Dirk

21 April 2013 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Dag 2 in Edinburgh. Vanochtend wakker geworden met een stralend blauwe hemel. Het english breakfast afgewezen en na de continental variant op weg naar de Royal Mile, downtown Edinburgh met op de kop the Edinburgh Castle.
Kaartjes besteld voor the Real Mary King's Close, een tip van Wendy. Daarna ruim een uur doorgebracht richting Prinses Gardens (waar ik Edinburgh herkende van het plaatje in mijn hoofd) en ook een enorm monument stond van de schrijver Sir Walter Scott. Niet normaal, zo groot! De grootste ter wereld in zijn soort... wordt beweerd... hij lijkt op Toon Hermans in zijn jonge jaren!? Toen terug voor de ondergrondse tour. Met 28 man naar beneden waar vanaf de 16e eeuw gewoond en tot 1930 nog gewerkt werd. Uit nood geboren simpelweg omdat de ommuring van de stad de mensen dwong niet alleen boven, maar ook onder elkaar te gaan wonen met hele smalle stegen als straat, Close genaamd (van enclosure).
Onze gids was een jongedame met de rol als dochter van Mary King en dat aangenaam vertolkte. Tot 2 x toe wist ze de groep te laten schrikken; de eerste keer door in een speelgoed rat te knijpen waarna de uitleg volgde over de oorzaak van de pest. Een tweede keer toen we ingespannen een spookverhaal aanhoorde.
Onder aan de heuvel waar nu het station is gevestigd verzamelde destijds de rotzooi die naar beneden liep, een beerput dus.... geen gezonde plek.
Nog even langs het kasteel gelopen en genoten van het prachtige uitzicht over de stad en toen op ons gemakkie terug richting Hotel.
Morgen gaan we op zoek naar Rosslyn Chapel, bekend van de Da Vinci Code. Dan door naar het Noorden en maar zien waar we uitkomen...wordt vervolgd!