Sapa - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: Dillek

Blijf op de hoogte en volg Dirk

25 November 2013 | Vietnam, Lào Cai

3e en laatste dag dag in Sapa alweer. Ik heb nu het idee het echte Vietnam pas gezien te hebben hoor. We zijn vanuit Hanoi tegen tienen 's avonds vertrokken met de trein na een wat rommelige start. Kaartjes die we hadden moesten toch nog weer door een piepeltje van de spoorwegen gecontroleerd worden voor we door mochten. Daarna rommelde we over de spoorlijnen heen naar wagon nummer 8. Voor we daar aangekomen waren had een mannetje mijn koffer al uit mijn handen gehaald om de weg te wijzen. Ik dacht dat zal wel zo'n ventje van Khiri reizen zijn, maar toen we eenmaal zaten was het dus gewoon weer zo'n handige Harry (sorry Harry) die op deze slinkse wijze wat bij snabbelde. De trein vertrok keurig op tijd al hobbelend en schuddend richting Lao Cai en bij ons in de cabin had zich een meneer die zich voorstelde als Di gevoegd. Hij kwam uit Korea en kon een paar woordjes Engels. Al gauw lagen we onder het dekentje en gingen de oogjes toe. Tot ons ieders verbazing maakte we best een lekkere nacht en ik werd zo rond 6 uur wakker om een plas te plegen en bleef wakker in de veronderstelling dat we rond half zeven zouden arriveren in Lao Cai (tegen de grens met Cambodja). Dit liet nog even op zich wachten; rond half tien werd het sein meester gegeven en konden we de wagon verlaten. Ook hier stond weer een meneer keurig op ons te wachten die ons naar Sapa wilde brengen. Alles goed en wel natuurlijk, maar eerst moest nog een ontbijtje gescoord worden. Dit werd een stokbroodje met vlees, een blikje drinken en een pakje yoghurt, heerlijk!
Al slingerend door de bergen kwamen we een uur en 35 kilometer later aan in Sapa waar we een kamer betrokken in Sapa Eden Hotel, geen slechte keuze! Op de kamer stond een straalkachel in de vorm van een ventilator!? We hadden toen nog geen idee waar we die voor nodig zouden kunnen hebben, maar dat werd 's avonds meteen duidelijk; KOUD!
Overdag scheen het zonnetje lekker, maar zo gauw deze achter de bergen verdween was het gedaan met de pret, brrrrrrrrr!
Gegeten bij Nature View bij de open haard, jummie mummy! Daarna lamp aan, er lekker bijgekropen en om 8 uur(!) lagen de meiden al in bed, WATJES!! Ik nog even boekie lezen en zo rond tienen ook mijn mandje in. Volgende dag stond een wandeltocht gepland. We werden rond half tien opgehaald door een lokale dame (op gympies!) en waren we onderweg. Nog 4 erbij opgepikt en waren we compleet. Het ging langs landerijen, boerderijen, rijstvelden waar de rijst al van was geoogst, maar waar de varkens, de buffels en de eendjes heerlijk van genoten.. mooie tocht!
Vanaf het begin liepen er een aantal dames met ons mee waarvan we ons afvroegen wat ze nou toch moesten..???
Onder het eten werd het duidelijk; de manden kwamen van de ruggetjes en allerhande handel kwam te voorschijn, of we maar ffetje wilde afkomen met die Vietnamese Dongen of Amerikaanse dollars!
Mooie tocht, mooi weer, goed geregeld Khiri!
's Avonds toch maar weer gegeten bij Nature View want ja, eenmaal wat goeds gevonden.... daarna weer lekker boekie gelezen en weer rond tienen onder de klamme lappen, wat een rotleven toch..
Vandaag na het ontbijt van onze vrolijke dame op stap met de brommert. Ik een schakelaar en Ria een automaat. Eerst gereden naar Ta Phin waar we gastvrij onthaald werden door een groepje lokale dames die quasi gezellig langs de weg zaten te keuvelen en ons meteen in koor uitnodigde bij hun thuis te komen kijken toen we in de buurt kwamen. Op hun uitnodiging ingegaan en gezellig thuis een bakkie gedaan. Ook hier kwam de handel weer tevoorschijn en konden we ons niet beheersen....
De bus staat klaar, we gaan weer onderweg naar Hanoi, piepeloi!!

• 25 November 2013 - 11:26

Pleun:

heerlijk om zo even met jullie mee te mogen reizen.
    liefs Pleun

• 25 November 2013 - 15:59

Ada:

Hoi Dirk
    Wat we zo van je reis verslag lezen hebben jullie wel een heel avontuur ,leuk hoor!
    EN wat geweldig bij de lokale bevolking even op de koffie (of was het wat anders)?
    En ze verkopen gelijk het een en ander aan jullie! Helemaal goed Toch?
    Dirk en dames nog een geweldige reis verder,en.... sterkte met het rotleven!! :-)
    Groetjes Kees en Ada.

• 25 November 2013 - 18:02

Jan Steltenpool:

Hoi Dirk,
    Dat klinkt lekker relaxed allemaal en erg aantrekkelijk. Als ik je verhalen zo lees dan krijg ik ook weer de reiskriebels. Maar ik heb niks te klagen, heb pas een mooie stedentrip in Spanje achter de rug en dat was ook genieten geblazen. Wat zijn die Spaanse steden toch mooi. Vooral Madrid en Salamanca zijn ook heel gezellig. Jullie nog veel plezier samen en lekker van al het moois genieten.
    En groeten aan Ria en Bianca,
    Jan Steltenpool