Halong Bay - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: Dillek

Blijf op de hoogte en volg Dirk

30 November 2013 | Vietnam, Ha Long

Bootje varen is gelukt!
We werden keurig per tax op tijd opgehaald en bij het Opera gebouw achter gelaten waar even later een busje kwam die ons richting Ha Long Bay bracht. Halfweg werd even gestopt en werden we door een enorme koophal geleidt waar de duvel en zijn ouwe moer te koop was. Er zat een heel koppel dames achter de naaimachine weer nieuwe creaties te maken voor de touristen. Uiteindelijk na zo'n 4 uren later zaten we in een bijbootje onderweg naar een grotere boot.
Echt een prachtig gebied met zo'n tweeduizend eilandjes waar een groot aantal boten doorheen cruisen.
Na een uurtje varen werden we weer door het bijbootje naar een grot gebracht waar we met zijn allen doorgesluisd werden. Voelde wel heul erg toeristisch aan allemaal, maar was toch de moeite waard; heb nog niet eerder in zo een grote grot gestaan!
Even later voeren we langs een groep bootjes bij elkaar wat een dorp van zo'n 7oo inwoners vormt, die mensen wonen gewoon permanent op het water en verdienen hun geld met de visserij!
's avonds werden aan tafel de garnalen gekookt; gloeiend hete stenen in de pan, garnalen derin, daana een flinke scheut wodka erover heen, vlammen dus en dan twee glazen water; stoom! Garnalen kwamen er prachtig roze uit en konden zo gegeten worden; in 2 minuutjes tijd. Toen nog een houten puzzel oplossen en het Zonnenbloem gevoel ging naar het plafond! De volgende morgen om half zeven stonden de dames Ria en Bianca met slaperige oogjes te Tai Chi-en. Daarna ontbijt en met een dagboot erop uit. Tijd om te kajakken. Het was een beetje miezerig, de kajakken moesten eerst droog gemaakt worden en de meiden gingen er vandoor. Ik koos eieren voor mijn geld en heb mijn boek uitgelezen.
's Middags gelegenheid om te zwemmen. Boek was nog niet uit, dus ja... Bianca koos het koude sop en ook Ria dacht er nog even over na....
Even later bezochten we een parelkwekerij. De oesters werden opgekweekt tot ze groot genoeg (ik meen iets van 7 maanden) waren om een nepparel te ontvangen met daarbij een stukje weefsel wat de oester nodig had om ook te accepteren dat die kunstparel bekleed moest worden...?
Ook hier vanzelfsprekend weer gelegenheid om de dollars (of Vietnamese Dongen) te laten rollen.
Volgende dag werden we roeiend naar plek geroeid waar de aapjes actief waren, grappig gezicht hoe ze zich langs de rotswand bewogen!
We kregen nog een workshop Vietnamese loempia's rollen en toen zaten we weer in de bus terug naar Hanoi.
Hier kaartjes gekocht voor het waterpoppen theater. Had geen idee wat ons te wachten stond, maar het was vaker door meerdere mensen aanbevolen en ja, wat doe je dan...?
Het was echt erg grappig, maar vooral knap wat we te zien kregen. Begeleidt door traditionele muzikanten werden allerlei tafereeltjes getoond met poppen die door stokken onder water door bewogen werden en allerlei capriolen uithaalden.. lastig uit te leggen, moet je gezien hebben!?
Daarna nog even de nachtmarkt over (gaat door tot 23 uur ofzo) en snurken. De meiden zijn nu nog even de laatse Dongen uitgeven, zo nog even opfrissen en dan is het gedaan met de koopman.. weer naar huis!

Zo.. nog even een update vanuit Hongkong....STOERRRRRRR!
Vlucht ging kwartier te laat weg uit Hanoi; die Vietnameesjes wisten de boel weer goed op te houden zeg.. pffff.. het duurde voor eeuwig om in te checken en koffers af te geven, daarna lange rij bij immigration en ook nog eens een keer bij de Gate.. nou nou, dat kan beter mannen..
Nu nog een kwartiertje in Hongkong en we kunnen weer verder, joehoe!