Georgetown dag 4! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu Georgetown dag 4! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu

Georgetown dag 4!

Door: Dillek

Blijf op de hoogte en volg Dirk

23 Mei 2014 | Maleisië, George Town

Vandaag 4e en (voorlopig) laatste dag, morgen vliegen naar Kuchin, Sarawak. Vandaag waren de plannen om zo halvers naar de vlindertuin te gaan in Teluk Bahang, maar vanochtend weer niet uit bed te branden, dus zo tegen elven was er al(!) ontbeten, maar Wayne en Helen waren al gevlogen. Wij een brommertje gehuurd a la Vietnam. Hier vlak om de hoek, in Lovelane zit crazy Ken die ons zijn allerbeste Honda verhuurde...
Geen idee of het de allerbeste was, maar een prima brommert was het. We hebben ruim 100 km gereden en hij gaf geen krimp!
Eerst naar een vlindertuin, net als Laatst met Wendy en Aukje.
Deze zal iets groter geweest zijn, maar het idee kwam op hetzelfde neer...
Toen wilde we een conapy walk doen (tussen boomtoppen door wandelen tot wel 15 meter hoogte), maarrrr, net toevallig nu op do en vr in onderhoud, duhhuh...
Dus ging de rit verder naar beneden naar Balik Pulau, best een grote stad ook weer, er is nog maar heul weinig van het otiginele eiland over, praktissch al het oospronkelijke bos is weg en zijn er huizen en torenhoge flatgebouwen voor in de plaats gekomen.
Dit is ook het geval in Borneo, hier is vrijwel heel de oorspronkelijke bos gekapt en zijn er palmolieplantages voor in de plaats zijn gekomen..... levert lekker veel geld op voor de industrieëlen maar is desastreus voor de biodiversiteit van het gebied. Meest bekende voorbeeld is de oerang oetan, die hopen we nog te ontmoeten dit weekend...
We konden de palmolie plantages heel goed vanuit het vliegtuig van Singapore naar Penang. Een groot deel van het vaste land is bedekt met deze plantages. Maleisië is samen met Indonesië de grootste leverancier van palmolie ter wereld. Het wordt gebruikt voor veel zeepproducten, maar ook als toevoeging in brandstof...
not good!
Verder ging de reis op de brommert en al gauw tuften we over de grote Penang Bridge naar het vaste land, dit duurde zo'n 7 kilometer. Hier maar een beetje de bordjes Butterworth volgen en weldra kwam het bord ferry terminals in zicht, helemaal goed!
Daar eindigde we in de wachtlijn van het pont wat ons naar de overkant (Georgetown) bracht.
's Avonds heerlijk indiase tali gegeten en Palak Paneer in Little India uiteraard. Nu oogjes dicht en snavetjes toe.

• 24 Mei 2014 - 00:18

Biejanka:

Lekker hoor, op de brommert de omgeving verkennen: brings back-up memories!
    Heel veel plezier en ik hoop dat jullie nog orang oetangs gaan zien: lijkt me ge-wel-dig!!
    Ik sta te wachten op onze vrienden van de ns na n heel leuk avondje uit in uterech.

• 25 Mei 2014 - 22:04

Han:

Klinkt goed allemaal. Zo te horen een heerlijke reis. Zal wel een mooi tochtje geweest zijn, door het land. Ondanks dat er veel bos weg is. Heel veel plezier nog in de komende tijd.