Paramaribo 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu Paramaribo 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu

Paramaribo 2

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

22 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Zijn we 3 dagen verder, zitten we nóg in Parmaribo!
Maar met dit verschil dat we wel het een en ander gezien hebben inmiddels. Grappig hier met al die nederlandse borden, termen, straatnamen, plaatsen. Natuurlijk geen verrassing, maar toch blijft het me verbazen om in zo'n tropisch oord zulke bekende namen tegen te komen; gister gewandeld door de Keizerstraat, land het ministerie van justitie en politie, samen met Miriam, Marcel en Gabriëlle wat gedronken in Fort Zeelandia onder het toeziend oog van Wilhelmina die daar al jaren over de Suriname rivier staat te turen. Ik vroeg nog aan de serverende dame waar Fort Zeelandia zijn bekendheid had te danken en ze begon over de decembermoorden op 8 december 1982, maar ik bedoelde eigenlijk het gebouw destijds in de jaren dat Nederland de boel koloniseerde. Schijnt het dus een militair bolwerk is geweest met kanonnen en al om er voor te zorgen dat niemand anders dan ons Hollanders gebruik zou maken van dit grondgebied. Ik maakte een opmerking over het feit dat de Surinamers het toch maar mooi hebben laten gebeuren dat ze onder de voet zijn gelopen door ons, maar daar kreeg ik een heel antwoord op dan verwacht.. ze begon over de vergelijking dat een kind ooit een keer los moet van de ouders.. ik heb het er bij gelaten.. wel nog regelmatig een opmerking van Marcel gekregen hierover!?? :-)
Gisteravond heerlijk Javaans gegeten in de wijk Blauwgrond. We zouden daarna Thea Aalberg ontmoeten, maar dat werd helaas te laat voor haar, dus moeten we nog even wachten tot zaterdag als Rosita haar feestje geeft ter ere van haar 50e verjaardag.
Wat me opvalt hier zijn al die oude Nederlandse DAF vrachtwagens die hier rondrijden het stuur aan de verkeerde kant. Had verwacht dat ze wel op de Nederlandse manier zouden rijden, temeer omdat Spanje zowat het hele Zuid-Amerikaanse continent onder bewind heeft gehad.. maar nee hoor, ze rijden vrolijk met stuur links aan de engelse kant van de weg. Vandaar dat we vandaag een bordje zagen dat er al 15 verkeersdoden te betreuren waren op een stuk weg tussen Groningen(!) en Paramaribo, zou zomaar de Kwattaweg geweest kunnen zijn, waar we vandaag naar een markt zijn geweest om eten te scoren voor vanavond. Later bleek dat 'mijn' auto remvloeistof lekte. Marcel ontdekte dat het reservoir nagenoeg leeg was. Gelukkig op tijd voor er ongelukken gebeurde. Bij het ophalen van de auto's ontdekte we al een slechte band onder de auto en bij inhalen vloog de automaat uit zijn versnelling.. ach ja, in Suriname nemen ze het allemaal niet zo nauw.
Een monteur van het verhuurbedrijf heeft de auto inmiddels meegenomen en een vervanger gebracht. Morgen kunnen we een ander auto ophalen waar weer 7 mensen in kunnen. Dan gaan we door naar Nieuw-Amsterdam en Alkmaar en zullen we een oude plantage 'de Peperpot' bezoeken die weer helemaal opgeknapt is door een Noord-Hollandse ondernemer die hier een paar jaar terug kansen zag. Vanavond kwamen de mannen terug van een tweedaagse jacht; er waren 5 toekans (beschermd) en nog wat gevogelte omlaag geschoten én gegeten (voor de politie het zou ontdekken). Ze hadden de hele nacht met een jeep door het bos gereden met grote lampen. Geholpen door een originele Surinaamse Indiaan die al het jaag- en schietwerk voor zijn rekening nam. De mannen waren zwaar onder de indruk hoe goed hij alles zag en welgemikt (1 kogel per vogel) hij zijn werk deed. Minder leuk was te horen hoe ze te werk gingen; door eerst 1 te vangen, die te laten schreeuwen waardoor zijn maatjes te hulp schoten om vervolgens ook door de jager te pakken genomen te worden..
Nou ja, er zal wel meer gebeuren waar wij geen weet van hebben..?
Wél grappig zijn de fluitkikkers hier. Ze zullen allicht een andere naam hebben, maar het zijn kikkers die bij het vallen van de avond fluiten; fluitkikkers dus. Ze zitten hier met bosjes om het huis, je moet uitkijken als je langs de weg in het gras loopt dat je ze niet op het hoofd loopt. Verder veel gele vogeltjes die Michel Grietjebie's noemt, naar het geluid wat ze maken.

• 22 Maart 2012 - 09:09

John:

Dirk, je hebt toch wel je kijker meegenomen!
    Groetjes

• 22 Maart 2012 - 09:28

Wim:

Nou de groeten daar en Roos gefeliciteerd xxx van mij is het uit gesteld groet,

• 22 Maart 2012 - 12:28

De Ouwe 84-? HA:

Als je het goed naar je zin hebt, ga je toch geen barrel huren om je eigen in te blikken?? Dat moeten we niet hebben, laten we het wel gezellig houden.Nou de groeten van ons en nog veel reisplezier

• 22 Maart 2012 - 19:09

Zus:

Valt niet mee daar hoor ik....hahahahahaha
    Geniet ervan.

xx Zus

• 23 Maart 2012 - 16:17

Henny:

Groetjes uit HHW morgen bij jou broer op visite

• 25 Maart 2012 - 12:20

Mir:

Wat prachtig dat de serveerster zo reageert, eens te meer om te zien dat zij al verder in haar denkproces is als wij nederlanders, een beetje nederigheid van onze kant is hier denk ik wel op zijn plaats ! Heb het lekker Dillek, ik geniet van je verslagen !
    Kus

• 25 Maart 2012 - 14:07

Nic:

Roswhita, van harte gefeliciteerd,
    nog veel plezier zo met z'n allen en weer behouden thuis in ons super zonnig kikkerland.
    Allemaal gegroet, Nic

• 25 Maart 2012 - 18:10

Willem:

Hai Dirk en Gabriella,stelletje dierenbeulen zijn het daar[ha,ha]en lekker warm he?nou geniet er van en lees met plezier je verslag,mvg Willem