Thea, Cola Kreek, Albina en Matapica - Reisverslag uit Albina, Suriname van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu Thea, Cola Kreek, Albina en Matapica - Reisverslag uit Albina, Suriname van Dirk Zwetsloot - WaarBenJij.nu

Thea, Cola Kreek, Albina en Matapica

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

01 April 2012 | Suriname, Albina

Suriname, wat een feest hier!
Ik begrijp van Wendy dat zelfs het journaal in aandacht had voor de kraan die hier door het dak van een overheidsgebouw was gevallen in Paramaribo tijdens een poging om een boom te verwijderen. Daar waren Michel en andere idd getuige van; niet zozeer dat ze hem in het gebouw zagen vallen, maar wel dat-ie er nog in lag en ze konden er een foto van maken; voorpagina nieuws in de kranten hier en zelfs op TV in Nederland, wow!

We hebben amper tijd (oftwel zin..) om te internetten en veel gedaan.
Maandag zijn we op visite geweest bij Thea Aalberg, die ik nog ken van de tijd dat ze bij de 24 uurs dienst werkte van de Thuiszorg die voor ons de alarmopvolging verzorgde destijds en bij de ATA een ruimte huurde.
Ze woont nu in Lelydorp waar ze directeur is geworden van een tehuis voor kinderen met een achterstand.
Daarna zijn we doorgereden naar Cola kreek, waar we lekker in een hangmat geluierd hebben en gezwommen.
Dinsdag zijn Gabrielle en ik op de bus gestapt naar Albina; een hobbelige trip van 4,5 uur over 141 km dwars door de jungle langs lege dorpjes die hun bestaan danken aan het bestaan van de bauxietmijnen. Ook zagen we een monument voor een groot aantal burger slachtoffers in de oorlog tussen het leger onder leiding van Desi Bouterse en het junglecommanda van Ronnie Brunswijk in de 80-er jaren. In Albina waren de gevolgen ook nog steeds goed zichtbaar van die ellende.
Je vraagt je af wat je er moet!? Maar ja, daar moet je Dirk voor heten denk ik.. aan de overkant (Albina ligt aan de Marowijne rivier) een strafgevangenis in Frans Guyana waar destijds de franse boefjes heengestuurd werden (zelfde tijd dat de Engelsen hun boefjes naar Australië stuurden). In deze gevangenis heeft ook Papillon jaren doorgebracht waar in de jaren zeventig een film van gemaakt is met Dustin Hofmann en Steve mc Queen. Het duurde even voor we een hotel gevonden hadden en tijdens deze zoektocht hadden we kennis gemaakt met een Nederlands/Surinaams stel die aan de rivier woonde en ons vertelde hoe haar ouderlijk huis door het leger kapotgeschoten was en zo achtergelaten. De volgende dag kregen we 's morgens vroeg om 7 uur eerst een bakkie koffie van ze voordat we de boot over de rivier namen naar de gevangenis, aardige mensen die Surinamers! Grappig om even weer in de Eurozone te zijn; stokbroodjes, brie.. en Europrijzen natuurlijk.
Donderdag zijn we met de groep de Suriname rivier en de Comewijne rivier overgestoken en met een bootje door een soort van Biesbosch naar Matapica gevaren, erg mooi! Hier zijn we een nachtje gebleven, heerlijke Surinaamse bami gegeten, geslapen in hangmatten En..... een schildpad haar eieren zien leggen, prachtig! Ik had het al eens eerder gezien op een onbewoond eiland in Australië en nu hier weer, magisch hoor om zo moeder natuur haar werk te zien verrichten. Ik blijf het ongelooflijk vinden dat zo'n colosaal dier haar weg in die grote oceaan kan terugvinden, poeh hé!
Gisteravond terug gekomen van de tocht nadat we getracteerd werden op roti, wat is dat toch lekker!!
Als ik hier te lang zo blijven wordt ik tonnetje rond volgens mij, hahahaha!
Dit weekend lekker luieren, dinsdag naar Berg en Dal, daarna door, samen met Thea, naar PikinSlee om een boottocht de jungle in te maken, lijkt me ook mooi!
Veel te zien in doen in Suriname, mocht ik hier nog een keer komen zou ik best verder de jungle in willen met een vliegtuigje bijvoorbeeld. Voor de vogelliefhebbers is er ook veel te zien!

Dirk, is snap in Nederland niks van politiek en hier al helemaal niet. Schieten de heren Bouterse en Brunswijk mekaar eerst de hersens in en nemen en passant wat levens mee links en rechts naast de nodige gebouwen, wordt verder niet over gepraat, geen vergoeding gegeven en nu zitten beide heren in de regering, zijn de beste maatjes, (so it seems)... en gaan ze nog gezellig hun eigen amnestie regelen ook.. omdat ze nu toch in de regering zitten!!
Maar wat ik begrijp van Thea is dat de heer Bouterse de tijd mee heeft en economische vooruitgang boekt voor het land en tja.. dan ben je de man natuurlijk!?

• 01 April 2012 - 10:27

Tanja:

Hey Dirk!! Klinkt allemaal errug vervelend ;-) geniet nog lekker daarzo in je hangmat en ben benieuwd naar j fotos bij de verhalen, grtx Tan

• 01 April 2012 - 16:19

Wim:

Dirk lekker he die bami en de moksi en de hangmat heerlijk man en de mooie natuur nou tot gauw en neem het er nog van greetz aan iedereen.

Wim

• 01 April 2012 - 17:37

Henny:

vakantie is ook lui of druk zijn en geen tijd hebben voor het internet dat is maar bijzaak toch?? ik heb dit weer ff uitgeprint voor je ouders die zie ik morgen weer.
    Geniet er nog ff van het is daar beter dan hier brrrrr koud hoor. Groetjes aan allemaal en Gabrielle

• 01 April 2012 - 18:12

Yolanda :

Klinkt goed allemaal Dirk. De vijftiende mag je me je verhalen allemaal persoonlijk vertellen, terwijl je lekker voor me kookt haha. Nog heel veel plezier daar!!!!